Criteris d’avaluació
- Per tal de preparar l’examen es recomana seguir els continguts del llibre de Ciències Socials de 4t d’ESO de l’editorial Barcanova que actualment s’utilitza al Centre.
- La prova objectiva a realitzar inclourà conceptes i/o procediments que permetin comprovar el grau d’assoliment dels objectius conceptuals i procedimentals abans esmentats, així com les capacitats intel·lectuals que s’han desenvolupat.
- La seva estructura inclourà, bàsicament, tres apartats:
- Coneixement general del temari a partir de la resposta a preguntes curtes.
- Coneixement general del temari a partir de saber desenvolupar un o més temes.
- Comentari de fonts històriques (textos, mapes, gràfics, estadístiques, esquemes, etc).
- Pel que fa a l’ortografia es considera que s’ha d’escriure amb correcció i per tant aplicarem el descompte de 0’10 per faltes, sense comptar les repetides, fins un màxim de 1 punt. La prova es comptabilitza sobre 10.
Continguts conceptuals
1. La fi de l’Antic Règim i les revolucions liberals | • El liberalisme: unes noves idees
• Què són les revolucions burgeses o liberals? • Les revolucions burgeses 1789-1815 • El nacionalisme • L’art en temps de la revolució: neoclassicisme i romanticisme
|
2. La Revolució Industrial | • L’era de la indústria. Què va ser la revolució industrial?
• Canvis en la població i en l’agricultura • El naixement de la gran indústria. El capitalisme • L’augment dels intercanvis i el naixement del ferrocarril • La lluita dels obrers
|
3. De l’Absolutisme a l’Estat liberal. Espanya al segle XIX | • El segle xviii a Espanya
• La crisi de l’Antic Règim a l’Estat espanyol (1808-1833) • La construcció de l’Estat liberal (1833-1874) • El difícil camí de la industrialització • El moviment obrer a Catalunya (1833-1874)
|
4. L ‘ època del Imperialisme (1860 – 1818) | • La Segona Revolució Industrial
• L’imperialisme • La Primera Guerra Mundial • La Revolució Russa • El dret de vot de les dones • De l’impressionisme a les avantguardes
|
5. De la Restauració a la República. Espanya (1874 – 1931) | • El règim de la Restauració.
• El catalanisme entre 1874 i 1898 • El moviment obrer entre 1874 i 1898 • La crisi de la Restauració (1898-1923) • La Dictadura de Primo de Rivera • El Modernisme |
6. El període d’entreguerres i la Segona Guerra Mundial (1918 -1945) | • Expansió i depressió econòmica (1918-1939)
• L’URSS durant el període d’entreguerres (1921-1939) • El descrèdit de la llibertat: dictadures i feixismes • La Segona Guerra Mundial (1939-1945) • L’art en el temps de les crisis: surrealisme i abstracció
|
7. República, guerra i revolució | • La crisi de la Dictadura i la proclamació de la República
• La República d’esquerres (1931-1933) • La República en crisi (1933-1936) • La Guerra Civil Espanyola |
8. El món entre dos blocs (1945 – 1991) | • Un nou ordre mundial
• El temps de la guerra freda • La descolonització • La perestroika i la fi dels blocs • Les segones avantguardes
|
9. El franquisme i la transició democràtica (1939 – 1986) | • La dictadura franquista
• Les característiques del franquisme • Les fases del franquisme • L’oposició al franquisme • La transició a la democràcia (1975-1986)
|
10. El món actual | • La consolidació de la democràcia espanyola (1992-2007)
• Els grans reptes de la democràcia espanyola • Un nou ordre mundial • Els reptes mundials a l’inici del segle xxi |
Continguts procedimentals
• Lectura de frisos cronològics
• Elaboració de resums
• Anàlisi i explicació de mapes
• Identificació de les causes que motiven un fet històric
• Deducció de les conseqüències que es deriven d’un fet històric
• Lectura de textos
• Utilització de fonts gràfiques de caràcter secundari
• Obtenció i procés d’informació a partir d’esquemes i quadres sinòptics
• Ús de fonts cartogràfiques
• Obtenció i utilització significativa de vocabulari històric
• Utilització de fonts informàtiques
• Utilització de fonts textuals
• Elaboració de definicions
• Obtenció d’informació a través de registres gràfics
• Anàlisi de fonts iconogràfiques
• Obtenció i aplicació de vocabulari històric
• Obtenció d’informació a través de fonts primàries i secundàries
• Obtenció d’informació a través de registres cartogràfics
• Recerca d’informació en enciclopèdies i diccionaris
• Obtenció d’informació a partir d’imatges
• Lectura i comentari de gràfics
• Utilització de fonts històriques textuals primàries per obtenir informació
• Establiment de similituds i diferències entre el període d’entreguerres i l’actualitat, a partir de preguntes formulades a fonts històriques
• Comentari d’obres pictòriques
• Utilització de les fonts orals per obtenir informació
• Ús i procés de fonts primàries
• Ús i procés de fonts secundàries de naturalesa estadístic